FIGYELEM! Jelen dokumentáció a teljes program leírását tartalmazza. Az Ön által vásárolt rendszerből egyes modulok hiányozhatnak. Bővebb információért keressen bennünket elérhetőségeinken.
A program jellegéből adódóan a géppel szemben támasztott igények nem számottevők. Valamennyi olyan gépen működik,
amely képes internet böngésző futtatására, legyen az akár egy okos telefon is. A rendszert a főbb böngészőkön
folyamatosan teszteljük, a technikai változásoknak megfelelően átalakítjuk.
A böngészőben engedélyezni kell javascript programokat, valamint azt, hogy a program cookie-kat mentsen a számítógépre.
Ezek általában alapértelmezésként be vannak állítva, de célszerű leellenőrizni.
A program alapvetően a listákat, előnézeteket, egyéb kimeneti állományokat PDF formátumban készíti el. Az elkészült listák
megtekintéséhez, kinyomtatásához, mentéséhez szüksége lesz ilyen állomány kezelésére alkalmas programra.
Mi erre a célra az Adobe Acrobat Reader programját használjuk. Ez a program a legtöbb számítógépen megtalálható,
vagy ingyenesen letölthető a http://www.adobe.com/hu/downloads/ címről.
A program használata alapvetően táblázatok kezelésével történik. Új adatok bevitele, keresések, lekérdezések eredményei is többnyire ilyen formában jelennek meg. (1. ábra)
1. ábra - Táblázatok álltalános felépítése.
Fejléc
Összecsukás A táblázatnak csak a fejléce marad, hogy az esetlegesen takart részek is láthatóak legyenek
Eszköztár
Az egyes ikonok funkciója az ikonra húzott egérrel látható.
Összetett keresés
A kereső ablak „fogd és vidd” módszerrel áthelyezhető, hogy a lekérdezés eredményéből ne takarjon le adatokat. Az összeállított lekérdezés a 'Query' billentyűvel eltárolható.
Táblázat beállítása
A megjelenítendő oszlopokat tudjuk itt beállítani. A '-' vagy '+' jelre, vagy az oszlop nevének dupla kattintásával lehet áthelyezni az oszlopokat. Az oszlopok sorrendje is változtatható
a „fogd és vidd” művelettel. A sorrend megváltoztatásához nem szükséges ezt a funkciót használni, ezt megtehetjük a táblázatban közvetlenül is az oszlopok mozgatásával.
Új tétel hozzáadása, tétel szerkesztése
A szerkesztéshez, és az új tétel felviteléhez ugyanazt a formát használjuk. A megjelenítendő oszlopok beállításától függetlenül itt minden szerkeszthető adat megjelenik.
Nem jelennek meg viszont azok az adatok, melyek nem szerkeszthetők, számított, összesített stb. mezők (pl. ebben az esetben a "Készlet" oszlop). A szerkesztés funkció az adott sorra dupla kattintással is elvégezhető
Tétel megtekintése
A tétel teljes tartalmának megjelenítése.
Tétel törlése
A kijelölt tétel törlése bizonyos feltételek teljesülése esetén (programonként változó).
Exportálás EXCEL táblázatba
További feldolgozás céljából, vagy más programokhoz való kapcsolódáshoz adatainkat egy excel táblázatba másolhatjuk.
(2. ábra) 2. ábra - Excel export.
Az táblázat alapértelmezésben a "Letöltések" mappába kerül. Nyissuk meg, majd a táblázaton
végzendő műveletekhez kattintsunk a "Szerkesztés engedélyezése" feliratra. (3. ábra) 3. ábra - Excel tábla módosítása.
A táblázat formázásához kattintsunk a bal felső sarokban található ikonra, majd valamelyik oszlophatároló vonalra. (4. ábra) 4. ábra - Táblázat formázása.
Az áttekinthetőséget javíthatjuk a a táblázat megfelelő oszlopának betűjelére kattintva a cellát megformázzuk. (5. ábra) (Pl. a "Nettő" oszlopot 2 tizedesjegyre és ezres tagolásra állítjuk be.) 5. ábra - Oszlop formázása.
Megjelenítendő oszlopok
Az oszlopok sorrendje változtatható a „fogd és vidd” módszerrel. Az egeret az oszlop megnevezése felé húzva az oszlopról részletesebb információ jelenik meg. Az oszlop nevére
kattintva a táblázat tételeit rendezhetjük az adott oszlop szerint növekvő () vagy csökkenő () sorrendbe.
Egyszerű keresés
Az oszlopok kereső mezőjébe írt értéknek megfelelő sorok jelennek meg. A program valamennyi olyan sort megjelenít melyben a kereső kifejezés szerepel. (ld. az ábra utolsó sora)
A keresés törlése a kereső mező mellett található (x) jellel történik.
Sorok kiemelése
Az áttekinthetőség miatt szükség lehet bizonyos feltételek teljesülése esetén a sorok kiemelésére. Pl. rendezetlen számlák, vagy a készlet meghatározott érték alatt van stb.
Átméretezés
A táblázat mérete változtatható a jobb ill. az alsó széle mozgatásával. A sarokban található jellel egyszerre tudjuk a táblázat méretét beállítani. Az oszlopok nevét határoló vonal mozgatásával
az oszlop mérete is tetszőlegesen állítható.
Többsoros kijelölés
A kijelölések után a fejlécben található billenytűkkel a kijelölt sorokkal további feldolgozás végezhető.
A gombokra húzott egérrel a funkció bővebb leírása látható. (6. ábra) 6. ábra - Többsoros kijelölés.
Gyors elérés
A böngésző programokban megszokott módon az adott lapot (menüt) hozzáadhatjuk a gyakran használt lapokhoz (könyvjelző, kedvencek). (7. ábra)
7. ábra - Gyors elérés.
A lap hozzáadása után elegendő a "GYORS ELÉRÉS" menüből kiválasztani a megadott pontot.(8. ábra) A program ilyenkor az adott lap főmenüben elfoglalt helyét is mutatja, az lesz az aktív menüpont,
ezzel segítve a kapcsolódó programok elérését.
8. ábra - Gyors elérés.
A "Kedvencek szerkesztése" funkcióval - a megfelelő ikonra kattintva - törölhetünk, ill. a megjelenített szöveget átírhatjuk a táblázatban.(9. ábra)
(Pl. a "Partnerek" feliratot át tudjuk írni "Vevőink"-re.)
9. ábra - Gyors elérés szerkesztése.
Beállítások
Cégadatok
A program egyyik lényeges szolgáltatása, hogy több partner könyvelésére alkalmas. A könyvelendő partnert a bal felső sarokban található legörddülő menüből választhatjuk ki.
A "Beállítások"->"Cégadatok" pontban a partner adatai szerkeszthetők, ill. új partnert is itt tudunk felvenni. (10. ábra)
10. ábra - Cégadatok.
A partner adatainak szerkesztése lehetőséget ad az általános - kötelezően megadandó - adatokon kívűl egyedi beállítások elvégzésére. Itt kell megadnunk a NAV Online Számla rendszerének
kapcsolódásához szükséges adatokat is. (11. ábra)
11. ábra - Partner adatai.
Minden ügyfélhez egy felhasználót kell rendelni. Ez a regisztráció folyamán megadott adatok alapján automatikusan létrejön. Azonban szükség lehet bizonyos jogosultságok miatt több felhasználó
létrehozására is.
Pl.: Egy könyvelő iroda több ügyfelének számlázását követi, abból adatokat nyer ki. Ekkor létrehozható egy olyan felhasználó ameilyik minden ilyen ügyfelet kezel, ezt az ismertetett módon ki
tudja választani. Természetesen az ügyfélnél lévő felhasználó, aki a számlázást végzi csak a saját adatait láthatja. Nála a legördülő kiválasztható lista csak azokat az elemeket tartarlmazza
amelyeknek a számláit készíti. Ez is lehet több, hiszen előfordul, hogy valaki egyéni vállalkozóként, és saját betéti társaságként is számláz. (A két vállalkozásnak "számlatömbje" van.)
A partner kiválasztása után alapesetben egy üres számlát kapunk, de lehetőségünk van a vevő előző számláját, ill a vevőhöz meghatározott termék listát betölteni. A funkció hasznos lehet pl.
amikor ügyfelünknek rendszeresen (pl. havi szolgáltatási díjjat) számlázunk. A termék lista megadásánál hasonló elv alapján tudunk betölteni tételeket, minden termékhez egyedi árat adhatunk meg,
így személyre szabottan készíthetőek el az ismétlődő számlák. (13. ábra)
Különösen a mezőgazdasági vállalkozásoknál jellemző, hogy az egyes műveletek (pl. földmunkák) esetében a felhasznált üzemanyagot is szerepeltetni kell a számla mellékletében.
A számlázandó műveletek törzsadatában rögzíteni kell a hozzá tartozó üzemanyagnormát, és a program az időszakra érvényes, NAV által megadott árakkal beszorozva elkészíti a szükséges dokumentumot.
(14. ábra) Az üzemanyag árak minden hónapban automatikusan frissülnek.
A pénztár(ak) adatait a főmenü „Pénzügy”->”Pénzgazdálkodás”->"Házipénztár"->"Pénztárak" pontjában adhatjuk meg. A pénztár megnevezése
lehetőség szerint egyedi kell legyen, mert a pénztárjelentés nyomtatvány fejlécében ez a felirat
fog megjelenni. A táblázatban a pénztár aktuális pénzügyi adatai is látszanak. (16. ábra)
16. ábra - Pénztárak.
A pénztár sorára kattintva annak forgalmát láthatjuk az alatta lévő táblázatban. Lehetőségünk van új bizonylat kiállítására () ill. egy
meglévő újranyomtatására ().
Űrlap sablon
Az adatbevitelt nagyban gyorsítja az űrlapok használata. A gyakran előforduló műveleteket
lerögzíthetjük, és bizonylatírás közben az űrlap kiválasztásával a megfelelő rovatok
automatikusan kitöltődnek (17. ábra). A kitöltött rovatokat a tényleges bizonylatrögzítés közben
átírhatjuk.